Hembatteri från Ferroamp
Med ett hembatteri från Ferroamp kan du ta del av intäkter från olika flexibilitetsmarknader. Äger du inget batteri idag men är intresserad av att köpa ett, agerar vi gärna rådgivare. Lämna i så fall dina kontaktuppgifter i vårt intresseformulär.
I dagsläget erbjuder vi flextjänstintäkter till de kunder som är med i en portfölj i SE3. (OBS! Gotland ingår i SE3, men är tyvärr ännu inte kompatibelt med våra flextjänster).
Vi arbetar för att få övriga områden godkända samt öppna upp fler portföljer i SE3.
Vårt erbjudande här gäller enbart privatkunder. Information och kontaktinformation för företagskunder och för dig som har enskild firma finns på sidan Flex Batteri för företag.
Frågor och svar om Flex Batteri
Processen för flexersättning
Processen till att kunna börja ta del av flexersättning tar olika lång tid beroende på ditt system, avtalsval, uppdateringar och handläggningstid.
Resan till Flextjänstintäkter
1. Under pilotperioden genomfördes tester med ett flertal utvalda pilotkunder. Testerna handlade om att visa upp en förmåga att kunna styra batterisystemen tillräckligt snabbt för att kunna delta på relevanta stödtjänstmarknader. Pilotperioden avslutades med att vi lämnade in en förkvalificeringsansökan till Svenska kraftnät om att få delta på stödtjänstmarknaden FCR-D.
2. Efter att vår förkvalificeringsansökan blivit godkänd påbörjades onboardingen av våra kunder som ville koppla upp sitt batteri mot stödtjänstmarknaden. Onboardingen av nya kunder pågår kontinuerligt framöver. I dagsläget finns en begränsning på hur stora batterisystem som kan ansluta sig och en geografisk begränsning till elområde 3, men inom en snar framtid kommer även större batterisystem och fler elområden att accepteras.
3. Under Fas 1 kommer ersättningen att börja fungera ut mot kunderna. I det här läget befinner vi oss fortfarande i en utvecklingsprocess där varken batteriernas fulla kapacitet kan tas tillvara på eller att batteriets tillgänglighet är optimal. Varberg Energi, Ferroamp och Ntricity kommer gemensamt att utveckla styrningen så att batteriets fulla kapacitet och tillgänglighet kan tas till vara på genom att först ta oss igenom Fas 2 och avslutningsvis till Fas 3 där den maximala ersättningsnivån kan erhållas.