Bostadsswitch - installationsanvisning

Här får du hjälp med hur du ansluter och installerar din utrustning till din bostadsswitch av märket CTS. Längre ner finns också hjälp och tips kring felsökning.

 


Bostadsswitchen

För att ansluta dig till tjänsterna i net@seaside behöver du en bostadsswitch. Switchen ansluter du till lägenhetens olika nätverksuttag via kopplingsuttag som sitter i närheten av switchen.

Använd alltid datakabel/nätverkskabel (lägst kategori 5E) när du gör de olika kopplingarna och använd bifogad strömadapter. Andra kablar kan göra att utrustningen inte fungerar korrekt. När utrustningen är strömsatt och inkopplad i switchen ska en diod vid respektive port lysa.

Anslutning via fibernät

Anslut en fiberkabel mellan fiberuttaget i lägenheten, märkt med ett uttagsnummer (exempelvis 123BA010112) till uttaget vid sidan av bostadsswitchen.

OBS! Glöm inte att ta bort skyddet som sitter på fiberkabelns kontakter innan du ansluter dem!

Fiberkabeln ska vara av typen singlemode med SC-LC-kontakt. När fiberkabeln är korrekt inkopplad lyser/blinkar lampan märkt WAN - det kan ta några sekunder. Om lampan inte tänds, prova att byta plats på fiberkabeln i switchen.

OBS! När WAN lyser, stäng inte av bostadsswitchen förrän efter tidigast 10 minuter. Switchen hämtar och installerar uppdateringar under denna tid. Om det avbryts blir switchen obrukbar. 

Egen utrustning kopplas in i de fyra LAN-portar som sitter på framsidan bredvid LED-knappen.

Fiberkabel och kontakter är ömtåliga och ska hanteras med försiktighet. Undvik att vidröra kontaktytorna och böj inte kabeln för mycket.


 

Felsökning

  • Kontrollera att all utrustning får ström.
  • Kontrollera att alla kablar sitter i på rätt plats.
  • Starta om (dra ur strömsladd och sätt i igen) utrustning som inte fungerar.
  • Starta om bostadsswitchen (detta påverkar alla tjänster i net@seaside).
  • Prova att koppla ej fungerande utrustning direkt i bostadsswitchen för att utesluta eventuella fel på datanätet i bostaden.
  • Prova med andra kablar. Observera att det skall vara en datakabel/nätverkskabel i kategori 5E (eller högre).

 

Om du inte kan ringa

Kontakta den leverantör du köper din telefonitjänst av.

Om Internet inte fungerar

Kontakta den leverantör du köper internettjänsten av.

Om tv-kanalerna inte fungerar

Kontakta den leverantör du köper tv-kanalerna av. Om ni endast har basutbudet kontakta Kalejdo 0771-19 17 00.


 

Så här beställer du tjänster

Tjänster i net@seaside beställer du alltid från en tjänsteleverantör. Aktuell information om vilka tjänsteleverantörer som finns, hittar du direkt i Tjänsteguiden. Där kan du också beställa dina tjänster.

Beställ tjänster via Tjänsteguiden.

När du beställer tjänster skall du ange att dessa ska levereras via din anslutning till net@seaside.