Bostadsswitch - installationsanvisning
Här får du hjälp med hur du ansluter och installerar din utrustning till din bostadsswitch av märket CTS. Längre ner finns också hjälp och tips kring felsökning.
Bostadsswitchen
För att ansluta dig till tjänsterna i net@seaside behöver du en bostadsswitch. Switchen ansluter du till lägenhetens olika nätverksuttag via kopplingsuttag som sitter i närheten av switchen.
Använd alltid datakabel/nätverkskabel (lägst kategori 5E) när du gör de olika kopplingarna och använd bifogad strömadapter. Andra kablar kan göra att utrustningen inte fungerar korrekt. När utrustningen är strömsatt och inkopplad i switchen ska en diod vid respektive port lysa.
Fiberkabeln ska vara av typen singlemode med SC-LC-kontakt. När fiberkabeln är korrekt inkopplad lyser/blinkar lampan märkt WAN - det kan ta några sekunder. Om lampan inte tänds, prova att byta plats på fiberkabeln i switchen.
OBS! När WAN lyser, stäng inte av bostadsswitchen förrän efter tidigast 10 minuter. Switchen hämtar och installerar uppdateringar under denna tid. Om det avbryts blir switchen obrukbar.
Felsökning
Så här beställer du tjänster
Tjänster i net@seaside beställer du alltid från en tjänsteleverantör. Aktuell information om vilka tjänsteleverantörer som finns, hittar du direkt i Tjänsteguiden. Där kan du också beställa dina tjänster.
Beställ tjänster via Tjänsteguiden.
När du beställer tjänster skall du ange att dessa ska levereras via din anslutning till net@seaside.

