Din faktura

Här finner du svar på de vanligaste frågorna kring din faktura.

Din faktura kommer en gång i månaden och förfaller alltid kring månadsskiftet därpå.

Mina Sidor

Mina Sidor kan du lätt hitta dina fakturor och få överblick över din elanvändning månad för månad. Du kan också göra flyttanmälan, kolla din avtalsform och hitta information om ditt abonnemangs-id och anläggningsnummer med mera. Det finns en mängd fördelar med Mina Sidor. 

Logga in på Mina Sidor

Via länken nedan kan du, med hjälp av ditt BankID, enkelt komma vidare till Mina Sidor. När du första gången ska logga in på Mina Sidor klickar du på "Glömt lösenord" och följer sedan länken som du då får till din e-postadress. Länken är endast giltig vid ett tillfälle och i 60 minuter. I samband med att du loggar in första gången bör du byta lösenord.  

Mina Sidor

Om du inte kan logga in eller vill registrera din e-postadress hos oss för att få åtkomst till Mina Sidor, är du välkommen att kontakta vår kundservice, e-post kundservice@varbergenergi.se.


Hur vill du ha din faktura?

 

- Pappersfaktura

Om du inte valt något betalningssätt skickar vi en pappersfaktura till dig och du betalar via bankgiro. Inbetalning görs till konto: 5967-0778.

Vi märker tyvärr allt oftare att postens leverans inte håller riktigt samma standard som tidigare. Över 80% av våra kunder har valt att få sina fakturor digitalt, antingen som e-faktura, e-post eller till Kivra. Merparten väljer dock e-faktura direkt till banken, det är ett pålitligt sätt ta emot en faktura.

Här får du tips på andra sätt att ta emot din faktura;

- Kivra

Du som är ansluten till Kivra får dina fakturor och andra försändelser digitalt istället för hem i brevlådan. Läs mer här nedan hur detta påverkar just dig eller hämta mer information hos Kivra.

Kivras hemsida

Hur fungerar Kivra för mig?

Vi är anslutna till Kivra (en digital postlåda). 

Pappersfaktura
Du som har pappersfaktura och är ansluten till Kivra får din faktura via Kivra. Vill du ha pappersfaktura från oss i stället, måste du logga in på Kivra och göra valet där själv.

E-faktura
Du som har e-faktura får din e-faktura som vanligt.

E-post faktura
Vill du ha e-post faktura från oss måste du logga in på Kivra och göra en avanmälan där själv.

Autogiro
Vill du betala via autogiro anmäler du det till din bank. Har du Kivra hamnar underlaget i din digitala brevlåda där.

 


- E-faktura

Har du tillgång till internetbank kan du anmäla att du vill ha e-faktura från oss. Då får du fakturan direkt till din internetbank och behöver bara godkänna den för betalning.
Förutsättningen för att få tillgång till e-faktura är att det är du som är avtalsägare (el, gas, fjärrvärme, bredband). Även internetbanksavtalet måste stå i ditt namn.

- E-post-faktura

Vill du få din faktura via e-post kontaktar du vår kundservice på e-post kundservice@varbergenergi.se eller 0340-62 88 11 så hjälper vi dig.

- Autogiro

Autogiro är ett smidigt sätt att hantera själva betalningen av fakturan. Beloppet dras per automatik på rätt dag från valt konto varje månad.

Du som väljer att teckna dig för autogiro får en faktura (via det sätt du önskat) och på den framgår det att aktuellt fakturabelopp dras via autogiro. På kontoutdraget från din bank får du en bekräftelse på att fakturan är betald. 

Kombinerar du autogiro med e-faktura, det vill säga att din faktura skickas digitalt till din bank, slipper du dessutom all manuell hantering. Anmälan till autogiro gör du enklast via din internetbank.


- PEPPOL-faktura för företag
Har ni många anläggningar kan PEPPOL-faktura vara ett säkert sätt att effektivisera administrationen. Det är viktigt att ni meddelar oss vilken kundreferens respektive anläggning ska ha. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig att komma igång.



Vad händer om en faktura inte betalas i tid? 

Via knapplänken nedan kan du läsa om vad som sker, och i vilken ordning, vid utebliven betalning till Varberg Energi.

Om man inte betalar